جواد نیوز

وبلاگ خبری جواد نیوز، آخرین اخبار دنیای فناوری و وب و دیجیتال را می توانید در اینجا ببینید، بروز رسانی به صورت هفتگی.

جواد نیوز

وبلاگ خبری جواد نیوز، آخرین اخبار دنیای فناوری و وب و دیجیتال را می توانید در اینجا ببینید، بروز رسانی به صورت هفتگی.

روش آسیاب چوب زردچوبه

سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۱۱ ق.ظ

چطور پودر زردچوبه را در منزل فراهم کنیم؟
چگونه می‌توانیم ریزوم زردچوبه را به پودر تبدیل نماییم؟ با فراگیری طریق تهیه و تنظیم پودر به راحتی میتوانید چوب مشقت بار را آسیاب کرده و زردچوبه قابل انعطاف خالص را به کارگیری فرمائید .
پودر زردچوبه چاشنی ای پرمصرف در معاش روزانه مردمان مجموعه کشورها آسیا است . به دلیل ساکن نبودن زردچوبه در کشور‌ایران مردمان در زمینه‌ی آسیاب کردن چوب زردچوبه و روش تهیه و تنظیم پودر اطلاعاتی ندارند و در حین خرید پودر زردچوبه را تهیه و تنظیم مینمایند . اگرچه پودر نمودن زردچوبه وقتگیر است ولی می توان در خانه آن را انجام اعطا کرد .
برای انجام آن دو روش را به شما یادگرفتن میدهیم :
بعد از تنظیم چوب زردچوبه از دکان ها در صدر آن را منزه با آب می شوییم و بعد از آن با یک کدام از این دو روش آن را پودر می‌کنیم .

روش اولیه

به مقطع سه عدد چهار شبانه روز زردچوبه را در آب تر کرده و در حین این زمان آب آن را چنددفعه عوض نمائید . بعد چوب زردچوبه را که قابل انعطاف شده‌است بوسیله شمشیر به قطعات کوچکتر تقسیم نمائید و آن را به دوران قریه روز درمقابل آفتاب قرار دهید تا کم آب شود . بعد از کم آب شدن ریزوم های زردچوبه , قطعات را بوسیله آسیاب های برقی پودر نمائید . می‌توانید برای بدست آوردن پودری قابل انعطاف و یک پارچه آن را الک فرمائید .

روش دوم

بعد از شستن ریزوم ها آنان‌را در قابلمه ای ریخته و یه خرده آب باطن آن بریزید و بر روی اجاق قرار دهید آن‌گاه تا زمان قابل انعطاف شدن چوب زردچوبه اذن دهید در آب بجوشند که‌این زمان بیشتر از یک ساعت و متعلق به ریزوم میباشد . همین که بتوان زردچوبه را به راحتی با خنجر خرد کرد کافی است .
بعداز این‌که ریزوم قابل انعطاف شد آن را آبکش کرده و به قطعات کوچک تقسیم و در سینی فر قرار دهید و با به کارگیری از فر آن را کم آب کنید . ( در دمای 40 رتبه حدود چهار ساعت ) بعد از

کم آب شدن آن را آسیاب و آنگاه الک نمایید .

در میان دو روش اشاره شده در صدر روش اولیه سفارش میشود , چون تفاوت مزه و رایحه در‌این دو روش مشهود میباشد .
در صورت قابلیت می‌توانید لایه کم آب و قهوه ای روی ریزوم را جدا و آن گاه کم آب فرمائید و یا این که بعد از کم آب شدن با مالش قطعات بر روی جسمی مثل کیسه لایه بالا را جدا فرمائید . انجام این فعالیت سبب ساز می شود پودر بدست آمده رنگ بهتری داشته باشد .
پودر زردچوبه مهیا شده را در ظروف شیشه ای که در آن سفت بسته می شود حفظ فرمایید . چون رطوبت با گاز به وسیله زردچوبه جذب می شود و بر کیفیت آن تاثیر میگذارد .

  • جواد گوران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی