جواد نیوز

وبلاگ خبری جواد نیوز، آخرین اخبار دنیای فناوری و وب و دیجیتال را می توانید در اینجا ببینید، بروز رسانی به صورت هفتگی.

جواد نیوز

وبلاگ خبری جواد نیوز، آخرین اخبار دنیای فناوری و وب و دیجیتال را می توانید در اینجا ببینید، بروز رسانی به صورت هفتگی.

کبد کودک ها نیز چرب می شود؟

سه شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۱۱ ق.ظ

اعظم هنگامی , متخصص تغذیه در گفت‌وگو با ایسنا اعلام‌کرد : «کبد چرب بیماری خاموش در کودک ها تپل است . تغییر تحول شیوه معاش مخصوصا کاهش تحرک بدنی نقش موثری در ارتقا ابتلا بدین بیماری دارااست .

کبد چرب یک کدام از اختلالات مزمن کبدی است که همراه با تجمع چربی در کبد به میزان بیشتراز 5 درصد وزن کبد تولید می شود . بی‌تحرکی , رژیم غذایی نا مناسب , چاقی مخصوصا چاقی شکمی , دیابت جور 2 و ارتقاء چربی خون از مهم ترین علت‌های ابتلا به کبد چرب محسوب میشود . »

این متخصص تغذیه بابیان این‌که کبد چرب به خصوص در فرایند نخستین نشانه‌‌ای ندارد طولانی تر کرد : «زمانی که بیماری ترقی نماید , علایمی همچون خستگی , کاهش وزن یا این که کاهش اشتها , ضعف , تهوع , گیجی , خلل در تصمیم‌گیری و تمرکز , درد در راس یا این که سمت راست نصیب بالایی شکم و بزرگ شدن کبد را به همراه دارااست . »

راهکارهای پیشگیری از کبد چرب

وقتی شایسته ترین استراتژی را پیشگیری دانست و خاطرنشان کرد : «باید اعتنا کرد که عادت های غذایی پدر و مادر روی فرزندان تاثیر زیاد عمیق و ماندگاری داراست . مصرف نان‌های سبوس‌‌دار مثل سنگک و بربری در رژیم غذایی طفل به جای نان‌‌های سوای سبوس , محدودکردن مصرف گونه های آبمیوه شیرین مخصوصا نوشابه گازدار , آبمیوه صنعتی , شیرهای طعم‌دار , بیسکویت , کیک خامه‌ای , شکلات , کیم و . . . از راهکارهای تاثیرگذار در پیشگیری از بیماری کبد چرب است . »

هنگامی سفارش کرد : «استفاده از روغن‌های مایع مثل روغن زیتون , آفتابگردان و روغن ذرت به جای روغن‌های جامد , کره , مارگارین و چربی‌های حیوانی نیز قسمتی از توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از پیدایش کبد چرب است .

جایگزین کردن غذاهای بخارپز , آب‌پز و تنوری به جای سرخ‌شده , به کار گیری از لبنیات کم‌چرب , کاهش مصرف سس مایونز و جایگزین کردن سس سالاد تندرست با استعمال از ماست کم‌چرب , آب لیمو , سرکه یا این که آب نارنج , سبزی‌های معطر و روغن زیتون , جزء توصیه‌های تغذیه‌ای است . » هنگامی یادآور شد : «انجام ورزش به حالت روزمره و هفتگی با برنامه‌ معلوم و مداوم , از سنین کودکی این اخلاق و رفتار را در سبک معاش اشخاص نهادینه خواهد کرد . پیاده‌روی , دوچرخه‌سواری , شنا و . . . به همراه رژیم غذایی سلامت , خیر فقط در کاهش خطر ابتلا به کبد چرب مفید است بلکه قادر است در بهبود شرایط اشخاصی که در گیر بدین بیماری میباشند , تاثیرگذار باشد . »

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۹/۱۲/۰۵
  • ۱۱۵ نمایش
  • جواد گوران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی