جواد نیوز

وبلاگ خبری جواد نیوز، آخرین اخبار دنیای فناوری و وب و دیجیتال را می توانید در اینجا ببینید، بروز رسانی به صورت هفتگی.

جواد نیوز

وبلاگ خبری جواد نیوز، آخرین اخبار دنیای فناوری و وب و دیجیتال را می توانید در اینجا ببینید، بروز رسانی به صورت هفتگی.

چرا رفتار آدم ها در فضای مجازی عجیب است؟

سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۰۶:۴۳ ب.ظ

چرا اخلاق و رفتار انسان ها در فضای مجازی تعجب آور است؟
افرادی که آنقدر از واقعیت مسافت می‌گیرند که دوست دارا‌هستند خودشان را در یک عالم مجازی ( مانند اینترنت ) پیدا کنند , اکثر وقت ها , افرادی میباشند که در عالم واقعیت از خودشان راضی نیستند و به این دلیل , فضای مجازی را به‌نحوی , جایگزین فضای واقعی کرده‌اند . ولی اینکه فردی از خودش راضی نباشد , به‌خودی خویش چیز بدی نیست ; مشکل از آنجا آغاز می‌شود که شخص به جای اینکه رو به پیشرفت و ترقی باشد . در اینجا سعی می‌کنیم به این پرسش‌ها جواب دهیم که دلایل دوگانگی رفتاری در فضای مجازی چیست و چه گونه باید از این دوگانگی رفتاری جلوگیری کنیم .

چرا در فضای مجازی غرق می‌شویم؟
برای اینکه در فضای مجازی گیر نیفتیم و از دنیای واقعی جدا نشویم , باید در تراز اولیه , خودمان و جذابیت‌ها و توانمندی‌هایمان را یک‌بار دیگر مرور کنیم . زیرا در فضای مجازی , ناظرهای کمتری موجود است و داوری کردن آدم‌ها در لحظه رخداد نمی‌افتد ( با کمی توقف و تأخیر همراه است ) . آدم‌هایی که شم می‌کنند به قدر کافی جذابیت و توانمندی ندارند , فکر می‌کنند در شرایطی که وارد فضای مجازی شوند می‌توانند خیلی جالب باشند ; و با همین خیال , تا حد زیادی در این اطراف غرق می‌شوند . ولی اعتنا داشته باشید که خواسته از جذابیت , فقط ویژگی‌های بصری و ظاهری نیست بلکه تمام ویژگی‌های عالی شخصیتی و نقاط قوت اخلاقی نیز بخشی از جذابیت‌های آدم محسوب شود! پس ابتدا باید ببینیم انسان جذابی هستیم یا خیر؟ برای جواب دادن به این پرسش , باید معیارهای جذابیت را از نگاه خودمان تعریف کنیم , آن‌گاه در شرایطی‌که حس می‌کنیم جذابیت‌های کمی داریم , درپی ایجاد جذابیت‌های واقعی باشیم .

دوگانگی رفتاری چه آفت‌هایی دارد؟
اکثر وقت ها افرادی که در گیر دوگانگی خلق و خوی بین فضای مجازی و حقیقی می باشند , کاسه بازه کوتاهی , در استعمال از زمان‌شان مبتلا مشکل می‌شوند . همچنین رابطه‌شان با خانواده و محیط اطراف‌شان به‌شدت ضعیف می‌شود . تعداد اشخاص ناراضی که از وی توقع ایفا کردن نقش یا انجام وظیفه‌ای را دارا هستند , زیاد می‌شود ( به عنوان مثال مدیر از کارمندی که باید به‌کار ارباب‌رجوع رسیدگی کند , ولی همیشه با گوشی تلفن همراهش درگیر است , قاعدتا ناراضی خواهد بود! ) . در صورتی بخواهیم این آفت‌ها حادثه نیفتد , باید نخستین گام را در پیشگیری از دوگانگی اخلاق برداریم .
به نقل از خبر نگار خبر‌ها داغ تیم فضای مجازی باشگاه خبرنگاران برنا , انسان ها در دنیای مجازی همیشه رنگ عوض می نمایند از نام و شخصیتشان گرفته تاهویت شان , آن‌ها از خط قرمز‌رنگ ها عبور می نمایند و میپندارند زیرا رابطه مجازی است کسی به نام و نشان حقیقی و واقعی آنان پی نمی موفقیت .
نشستیم پای کلام یک روانشناس تا به ما بگوید چرا اینقدر فرق بشر ها در دنیای مجازی و دنیای حقیقی و واقعی از زمین تا عرش است ؟! معصومه رواسی روانشناس و مشاور خانواده در جواب به این که چرا بشر ها در دنیای حقیقی به یک نحو خوی می نمایند و در دنیای مجازی , به نحوی دیگر اظهار‌کرد : دوگانگی و دوگانگی در خوی , سه دلیل اساسی دارااست .

1 . اختلالات ژنتیکی و مشکلات رفتاری
2 . ضعف تربیت خانوادگی و کمرنگ بودن یادگرفتن مهارت های ارتباطی
3 . ناهم خوانی در رفتارهای دور‌وبری ها در صریح و نهان
این سه برهان سبب ساز می شود اشخاص , مبتلا دوگانگی خوی شوند و به محض به دست آوردنِ فرصتی , جوهر و سرشت واقعی اش را نشان دهند . غیر از این سه دلیل , یک نکته دیگر نیز موجود هست و آن اذن داده نشدن به نوجوان ها و جوان ها برای ابراز وجود است .

او در جواب به این‌که چرا اشخاص در دنیای مجازی از تعدادی خط قرمزها رد می‌شوند و آنچه که نیستند را نشان می دهند اظهار‌کرد : رفتارهای دوگانه و عبور از خط قرمزها در فضای مجازی غالبا به دو صورت است .
یکی انسان هایی که خویش را با هویت و اسامی و جنسیت جعلی معرفی می نمایند که ریشه این خلق , اختلالات شخصیتی است .

و دوم , آنان که با هویت و نام و جنسیت و حتی تصویر واقعی شان فعالیت می نمایند . ولی از‌آنجا که در دنیای حقیقی , به دلایلی نظیر موقعیت کاری , خانوادگی و اجتماعی , قابلیت و امکان و اعتماد به نفسِ و جلب دقت و محبت ندارند , میایند در جامعه مجازی با این توجیه که زیرا رابطه رخ به فیس و تماس فیزیکی نیست , واقعیت درونشان را به نمایش می گذارند .

  • جواد گوران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی