جواد نیوز

وبلاگ خبری جواد نیوز، آخرین اخبار دنیای فناوری و وب و دیجیتال را می توانید در اینجا ببینید، بروز رسانی به صورت هفتگی.

جواد نیوز

وبلاگ خبری جواد نیوز، آخرین اخبار دنیای فناوری و وب و دیجیتال را می توانید در اینجا ببینید، بروز رسانی به صورت هفتگی.

جریان آمدن 10 هزار میلیارد سرمایه در بورس جمهوری اسلامی ایران چیست؟
سهم مداخله 10 هزار میلیارد تومانی از خروج پول
مداخله 10 هزار میلیارد تومانی انگیزه گذاری شده برای روز سه‌شنبه دو مبنای سنجش قادر است داشته باشد ; حجم پول بیرون شده در هشت روز کاری پیشین و در معاملات روز دو‌شنبه سوم شهریور .

در هشت روز کاری پیشین 15 هزار میلیارد تومان انتقال سهام از حقیقی­ها به حقوقی­ها پیش آمده است . در عرف بازار این رخداد به معنای «خروج پول از بازار» تعبیروتفسیر می­شود .

براین اساس تزریق 10 هزار میلیارد تومانی به بورس حدود 66 درصد از رقم بیرون شده از بازار در هشت دیروز است .

در معاملات روز گذشته نیز برآورد می شود حدود هفت هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار بیرون شود , با این اکانت رقم مداخله فردا مساوی 130 درصد جابجایی مالکیت از واقعی به حقوقی در طول روز دو شنبه است .

ادله تزریق نقدینگی 10 هزار میلیارد تومانی به بازار سهام
تلاش­های «اقتصاد نیوز» برای تایید این خبر از منابع قانونی نتیجه­ بخش کمبود ولی دو علامت را می­توان برای تقویت این شنیده بررسی کرد .

نماد ابتدا : غالبا وقتی که بها بعضا سهام در کف جای دارد برای آن صف فروش صورت می­گیرد ولی در معاملات روز دو شنبه برای بعضی نمادها در کف بها صف فروش صورت گرفته بود . این علامت از سمت بعضی تحلیل­گران نشانه بر اراده­ای بر حمایت از بازار سهام و پرهیز از کاهش شاخص کل تعبیر می شود .

آرم دوم : طی روز چهارشنبه قرار است پذیر­نویسی دارا دوم صورت بپذیرد . دولت در حیث داشت ابتدا این پذیره­ نویسی را فارغ از تخفیف انجام دهد ولی آن‌گاه اعلام شد با 20 درصد تخفیف نسبت به بها آخری پالایشی ها در معاملات فردا پذیره نویسی انجام می شود طبیعتا نیز برای عرضه در بها های تحت خیس و نیز به جهت جلب استقبال ضروری است فضای ریزشی کنونی تغییر و تحول نماید .

چرخش از حمایت غیر بی واسطه به حمایت بی واسطه
تصمیمات ضدونقیض سیاست­گذار در دو هفته اخیر موجی از بدبینی را بین فعالان بازار سهام به‌وجود آورد و فشار بی‌سابقه‌ای از فروش‌های پردامنه را در بورس تهران صورت داده است . با ارتقاء فشار فروش­ها افت شاخص سهام نیز متواتر شد در عکس العمل به ریزش سیاست‌گذار رو به واکنش‌های حمایتی آورد . این حمایت در روزهای ابتدایی عمدتا به صورت غیرمستقیم و در قالب ارائه مشوق‌های اعتباری برای خریداران نمود یافت . البته بعد از کم­اثر بودن پیشبینی ها غیرمستقیم این روز ها مجددا مداخله بدون واسطه با تزریق نقدینگی در امر عمل قرار گرفته است .

با وجود توقع اکثری از سهامداران از دولت برای حمایت از قیمت‌ها البته بعضا معتقدند که چنین مداخله‌ای به خسارت بازار سرمایه است . از منظر این تیم از تحلیلگران , تزریق نقدینگی از سمت دولت نوعی بازتوزیع گنج به عذر حمایت از بازار و ساخت نقص‌ در مراحل ارگانیک قیمت‌ها چهت نیل به تعادل خودبنیاد است . با این وجود , مبادرت اخیر نشان میدهد که سیاست­گذار بورسی نیز مثل بقیه بخش‌های دولت , اولویت‌های دیگری جز ارتقای عملکرد بازار را مدنظر داراست .

به طور کلی , سعی برای حمایت از شاخص بورس را می‌توان دنباله سیاست‌های واکنشی دولت به تحولات اخیر در بقیه بازار ها دانست .

مسائل در اقتصاد و بازارهای جمهوری اسلامی ایران این نوع حل می­شود :

- بازار محصول با نرخ‌گذاری

- بازار پول با گزینش دستوری نرخ سود و تکلیف به بانکها

برای پرداخت اعتبار

- بازار ارز با تزریق حواله و اسکناس دلار

و هم اکنون مسائل بورس با تزریق ریال .

ولی دولت همه این راه­ها را پیش از این آزموده است چنانچه از امتحان این روش ها در قبلی سود گرفته این توشه نیز میتواند امیدوار باشد .

منشا : اقتصادنیوز

  • جواد گوران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی